Una teoría ficcional del poder. Historia, cuerpo y pregunta en El Señor Presidente de Miguel Ángel Asturias

Translated title of the contribution: A fictional theory of power. History, body and question in El Señor Presidente of Miguel Ángel Asturias

Research output: Contribution to journalReview articlepeer-review

1 Scopus citations

Abstract

This article discusses the uses of history in the novel El Señor Presidente of Miguel Ángel Asturias and proposes that this is the first Latin American novel that formalizes an elaborate fictional theory of power, which is based on an interiorized social control and on the unlimited capacity of ask all bodies. In this way, the invisible control can materialize in the illusion of freedom and scenes of torture that reveal the sinister relationship between truth and power. Through detailed analysis and close reading of certain key scenes of the novel, an interpretation is offered that explains the dynamics of the characters and the novel as a battle between the fixation of meanings from the political power and its fossilized writing, and the multiplicity of meanings of life.

Translated title of the contributionA fictional theory of power. History, body and question in El Señor Presidente of Miguel Ángel Asturias
Original languageSpanish
Pages (from-to)347-371
Number of pages25
JournalLexis (Peru)
Volume41
Issue number2
DOIs
StatePublished - 2017

Bibliographical note

Funding Information:
En esta sección, se estudiará la actuación narrativa y las palabras del Señor Presidente en el capítulo XXXII para identificar de forma precisa en qué radica su poder y cómo lo preserva. En este capítulo, se resuelve la relación entre el Señor Presidente y Cara de Ángel, este último pasa de ayudante próximo al poder supremo a una zona indeterminada que devendrá en su posición de enemigo y víctima. Este desenlace ejemplar constituye un modelo de las relaciones que mantiene el jefe absoluto con su círculo de colaboradores más cer-canos y con el resto de la sociedad.

Funding Information:
La escena de la tortura se convierte en el punto ciego de esta maquinaria, donde el poder alcanza paradójicamente su más alta expresión y sus límites. Entre los procedimientos discursivos destaca la singularización de la víctima, en contraposición a la despersona-lización que caracteriza a los personajes que operan el mecanismo de la tortura. El cuerpo de las víctimas, el último reducto de sí mismas, queda recluido en el cuarto de la tortura para confrontarse con la verdad del poder, sus resistencias o derrotas no modifican la lógica inquisitiva que puede registrarlas, afectarlas y matarlas. Sin embargo, la escritura también ingresa a dicho cuarto, ya que es la contraparte del poder y necesita formalizar la voz, la respuesta del cuerpo torturado para que esta tenga valor legal y se convierta en documento de la historia.

Publisher Copyright:
© 2017 Pontificia Univ Catolica Peru. All rights reserved.

Fingerprint

Dive into the research topics of 'A fictional theory of power. History, body and question in El Señor Presidente of Miguel Ángel Asturias'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this