R. Neil Tucto, D. Eliana Icochea, P. Néstor Falcón, Ch Mónica Alba

The rate of avian leukosis virus (ALV) horizontal transmission from positive newbom to negative newbom broiler chicks in the same flock was studied using 240 broilers (Ross 308 line n= 60 male and 60 female and Cobb Vantress line n=60 male and 60 female). The birds were tagged and housed in sheds (8 birds/m2) at the Faculty of Veterinary Medicine, San Marcos University, Lima. Cloaca! swabs, taken from every bird at one day of age, were tested for ALV using the ELISA p27 test. A total of 9 positives (Ross 308 n=5, Cobb Vantress n=4) were found and housed together with 111 negative birds from both lines. The remaining 120 negative birds, again from both lines, were likewise housed together as a control group. Cloaca) swabs were taken from every bird and ELISA tested at 21, 28 and 49 days of age. The greatest prevalence of ALV infection, 60.18 ± 9.03%, was found at 49 days in the group containing the infected chicks. At 21 days, the accumulated incidence of ALV infection in these birds, 34.62 ± 8.77%, reflects a horizontal transmission rate of 13.57%.

Título traducido de la contribuciónMonitoring of the avian leucosis virus (AVL) within the first 49 days of life in broilers
Idioma originalEspañol
Páginas (desde-hasta)79-84
PublicaciónRevista de Investigaciones Veterinarias del Peru
Volumen12
N.º1
EstadoPublicada - 2001
Publicado de forma externa

Nota bibliográfica

Publisher Copyright:
© 2001 Universidad Nacional Mayor de San Marcos. All rights reserved.

• ALV
  • Avian leukosis virus
  • Chicken
  • Horizontal transmission

Profundice en los temas de investigación de 'Monitoreo del virus de la leucosis aviar (VLA) hasta los 49 días de edad en pollos de carne'. En conjunto forman una huella única.