Franco Romaní, Cesar Augusto Cabezas Sanchez, Manuel Espinoza, Gabriela Minaya, José Huaripata, Juan Manuel Ureta, Myriam Yazuda, María Carmen del Gastañaga, María Luz Miraval, Juan Pablo Aparco, Elizabeth Anaya, José Castro, Silvia Esquivel

1 Cita (Scopus)

The development of scientific health research requires a sustained and articulated research system that is consistent with the research priorities, as well as both internal and external funding, and availability of competent human resources. The Mining Canon, a constitutional right, has been partly used to foster applied scientific research in public universities (PU). In addition, the National Health Institute (INSTITUTO NACIONAL DE SALUD - INS) is devoted, among others, to promoting, managing and disseminating health research development at a national level. As part of these activities, a technical team was created to provide technical assistance to PU for research development using Mining Canon funds by making local adjustments to research protocols promoted by the INS and assumed by the professors-researchers at the Universities. This article aims at describing the reality of research at Peruvian public universities that have access to Mining Canon funds, as well as to elaborate on the work the INS is carrying out in order to strengthen research capabilities, starting with the development of research proposals that could potentially be funded by the Mining Canon.

Título traducido de la contribuciónStrategy to strengthen health research capabilities in regional public universities: The role of the mining canon and the instituto nacional de salud
Idioma originalEspañol
Páginas (desde-hasta)549-554
PublicaciónRevista Peruana de Medicina de Experimental y Salud Publica
Volumen29
N.º4
EstadoPublicada - 2012
Publicado de forma externa

• Mining
  • Peru
  • Support of research
  • Universities

Profundice en los temas de investigación de 'Estrategia para fortalecer las capacidades de investigación en salud en universidades públicas regionales: Rol del canon y del instituto nacional de salud'. En conjunto forman una huella única.